söndag 17 augusti 2008

Bygga grejer

Idag är det söndag och jag hunnit med en massa:
steg upp rätt tidigt, halv tolv, åt lite youghurt, ringde till M.E.L.
och frågade om han ville hänga med ut. Det ville han inte, han
skulle städa.
Jag gick till museet, sista dagen på sommarens graffitiutställning
samt Thyr & Danhards dito. Så passade jag på att se "rätten till staden",
en film om gatukonst och olika röster från gatan etc. Bra film.
Såg Danhards & Thyrs utställning, mycket bra konst,
satte tankarna i rörelse.
Köpte en speldosa med Internationalen i museibutiken.
Gick hem vid fyra, handlade och skyndade hem för sen började regnet.
Åt lunch.

Drog sen på massa musik på datorn (har fortfarande inte fått upp mina högtalare på väggen)
och satte igång att fixa lådan till min boosterpedal.
Lådan är liksom det viktigaste tycker jag. En snygg förpackning
är schysst, dessutom älskar jag hantverksjobbet, att få tänka och "snida" till sakerna.
Själva lödningen av kretskortet tog någon timme, själva lådbyggandet kommer nog upp
i en vecka.. och det är fortfarande inte färdigt. Visst kunde jag bygga en
låda i trä på några timmar, men det är så mycket roligare att ta en
befintlig elektronikpryl (t.ex. en gammal telefon) riva ut innehållet
och bygga in något annat i den.

Men nog har det varit motgångar, jag har skurit bort så mycket plast från den
här lådan så den knappt håller ihop. Men i det här skedet som jag är i nu,
på slutet, så vore det dumt att förkasta den och bygga en trälåda.
Jag frågade om hjälp på ett forum angående kretskortsschemat, å där
tipsades jag om att jag kunde sätta in två dioder och på så sätt få en distpedal...
Jo.. fast det är iofs inte det jag skulle ha.

Nästa projekt skulle eventuellt bli en reverbpedal,
fast jag tror jag köper en sån isåfall.
Dessutom har jag en multieffektpedal som jag egentligen inte orkat programmera
utan kört på presets. Men jag tänkte att jag verkligen ska ta mig
tid och programmera några egna effekter.. nackdelen med multipedalen
är iofs att den har ett givet schema och det är istortsett bara volymen
en kan ändra på sen...
Sen har jag lite andra projekt på gång, en skrammelbox och att bända
en annan befintlig effektpedal...

Inga kommentarer: